welcom to tarfand computer

تمامی ترفندهای کامپیوتر

welcom to tarfand computer

تمامی ترفندهای کامپیوتر

واژه نامه

فرمتها واصتلاحات کامپیوتری

گرفته شده از:

http://computer-dept.talif.sch.ir

  Adware: برنامه های تبلیغاتی، برنامه هایی که معمولاً هنگام کار با اینترنت به صورت صفحات Popup و غیر قابل کنترل روی صفحه ی نمایش ظاهر می شوند و کاربر را به سایتهای خاصی هدایت می کنند.

  ( ACCP: (Aptech Certified Computer Professional نام گواهینامه بین المللی Aptech است که با هدف ایجاد شغل در زمینه صنعت IT و رایانه طراحی شده است.

 

( AAC (Advanced Audio Coding : نوعی فرمت فشرده شده Digital Audio می باشد.

  ( ACCP: (Aptech Certified Computer Professional نام گواهینامه بین المللی Aptech است که با هدف ایجاد شغل در زمینه صنعت IT و رایانه طراحی شده است.

  (ADSL(Asymmetric Digital Subscriber Line: یک نوع خط پرسرعت اینترنت است که از سیم های عادی به کار رفته در خطوط تلفن استفاده می کند. از مزایای آن این است که کاربران می توانند در هنگام اتصال با اینترنت از خط تلفن برای برقراری مکالمات تلفنی نیز استفاده کنند. سرعت مودم های DSL از مودم های معمولی بیشتر است .( mbps 5/1 در مقایسه با kbps 56) هرچه فاصله ی کاربر با مرکز ارائه ی خدمات کمتر باشد ، این مودم ها بهتر کار می کنند.

  Adware: برنامه های تبلیغاتی، برنامه هایی که معمولاً هنگام کار با اینترنت به صورت صفحات Popup و غیر قابل کنترل روی صفحه ی نمایش ظاهر می شوند و کاربر را به سایتهای خاصی هدایت می کنند.

  Applets: برنامه های کاربردی کوچکی است که به زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده و به راحتی روی سیستم های مختلف اجرا می شوند. این برنامه ها معمولاً برای تغییر صفحه ی وب با توجه به نیازهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  Aptech: نام یک شرکت هندی است که در زمینه آموزش علوم رایانه ای در سراسر جهان فعالیت دارد.

  ASCII : یک روش کد گذاری 8 بیتی که در ریز کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد.

  BandWidth (پهنای باند) : این واژه به نرخ انتقال داده توسط ‏یک اتصال شبکه و یا یک رابط اشاره می نماید. به منظور سنجش اندازه ی پهنای باند از واحد " ‏تعداد بیت در ثانیه " یا ‏ bps ‏ استفاده می شود . پهنای باند یکی از عوامل تعیین کننده ی سرعت یک شبکه از دید کاربران است. یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار ‏، "میزان تاخیر" در یک شبکه است که می تواند برنامه های متعددی را که بر روی شبکه اجراء می ‏شوند، تحت تاثیر قرار دهد .  

  ( BSS (Basic Service Set : یک نوع توپولوژی شبکه است که بدون نیاز به Hub یا سویچ یا مسیر یاب و تنها با یک Access Point می توان مستقیما با ایستگاه های ثابت در شبکه مبادله فریم نمود.

  Bluetooth (بلوتوث) : برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم و در فواصل کوتاه (تا 10 متر) بین رایانه های نوت بوک، تلفن همراه، چاپگر، دوربین های دیجیتال و رایانه های جیبی (PDAها)و ... از آن استفاده می شود. نرخ انتقال اطلاعات حداکثر 1Mbps می باشد. سیستم بلوتوث به وسیله ی امواج رادیوئی بر روی فرکانس 45/2 گیگاهرتز کار می کند.

  Bug:مشکلات نرم افزاری ناشی از طراحی نادرست یک برنامه ، این اشکالات معمولا از دید تولید کنندگان نرم افزار پنهان مانده اند ولی هنگامی بروز می کنند که برنامه در اختیار کاربران قرار می گیرد و با شرایطی روبرو می شود که در طراحی برنامه منظور نشده است.

  Bus: گذرگاه، یک کانال ارتباطی که پردازنده ، حافظه ی اصلی و کنترل کننده ها را به هم متصل می کند.

  Cache : نوعی حافظه ی سریع ، محدود و موقتی است که عموماً از جنس SRAM می باشد و برای افزایش سرعت پردازش سیستم از آن استفاده می شود. این حافظه به عنوان واسطی بین پردازنده و حافظه ی اصلی عمل می کند.

  Capture card : تصاویر آنالوگ را به فایل های تصویری دیجیتال مانند AVI(Audio Video Interleaved) و MPEG تبدیل می کند.

  Client: سرویس گیرنده، یک رایانه یا نرم افزار است که برای دریافت داده ها از برنامه سرویس دهنده ی رایانه ی دیگر، استفاده می شود . به عنوان مثال مرورگر وب نوعی برنامه ی سرویس گیرنده است.

  Codec (کُدک) : نرم افزاری است که برای فشرده کردن یا بازکردن فایل فشرده ی دیجیتالی (مانند فایل های صوتی و یا ویدئویی) به کار می رود. پخش کننده های فایل های چند رسانه ای برای پخش یا تولید فایل رسانه ای دیجیتالی از کدک استفاده می کنند. مثلاً media player از کدک صوتی ویندوز برای فشرده سازی موسیقی به صورت یک فایل متراکم از نوع WMA (windows media audio) استفاده می کند. کدک های ویدئویی ویندوز عبارتند از Mp3 ,WMV (windows media video)

  Copy Right : حق بهره برداری از یک نرم افزار که معمولا متعلق به تولید کننده ی آن نرم افزار است.

  CGI) Common Gateway interface) :مجموعه ای از قوانین که شامل شیوه ی ارتباط متقابل سرویس دهنده وب با بخش دیگری از نرم افزار مستقر روی ماشین شامل می شود . هر بخشی از نرم افزار، در صورتی که ورودی ها و خروجی های آن مطابق با استاندارد CGI باشد، می تواند یک برنامه CGI باشد.

  Cookies : فایل های متنی هستند که هنگام بازدید از وب سایتها ، بر روی هارد دیسک سیستم ذخیره می شوند. این اطلاعات به وب سروری که توسط آن upload شده اند کمک می کند تا در مراجعه ی بعدی کاربر، اطلاعات را سریعاً فراخوانی کند. همچنین می توان با استفاده از این فایل ها، مسیر های مشاهده شده توسط کاربر را رد یابی کرده و آدرس این سایت ها را مشاهده نمود.

  Demultiplex: روشی برای جدا سازی فایل های صوتی و تصویری پیوسته و تبدیل آن ها به فایل های مستقل است.

  Dual Core :پردازنده ی دو هسته ای ، دو پردازنده که داخل یم تراشه قرار دارند و سرعت انجام عملیات سیستم را به طور چشمگیری افزایش می دهند.

  EBCDIC :یک روش کد گذاری 8 بیتی که در کامپیوترهای بزرگ کاربرد دارد.

  Extranet : نوعی شبکه است که از ایجاد ارتباط کنترل شده بین یک یا چند اینترانت و دنیای خارج به وجود می آید.

   (FAQ(Frequently Asked Questions: مستنداتی شامل سئوالات معمولی و مطرح در یک زمینه خاص هستند. صدها FAQ درباره موضوعات مختلف وجود دارد که اغلب توسط افرادی نوشته می شود که لازم است بارها و بارها درباره یک موضوع توضیح دهند.

  Firmware : به برنامه راه انداز که در داخل یک چیپ و یا IC (مانند Rom) جاسازی می گردد Firmware می گویند.

  Filtering (فیلترینگ) : برنامه ای که اطلاعات را فیلتر می کند و تنها نتایجی را ارائه می دهد که شرایط مشخص شده در برنامه را دارا هستند. به عنوان یک میانجی ایمن بین شبکه و اینترنت نیز عمل می کند. سخت افزار یا نرم افزاری که برخی اقلام مشخص اطلاعات را حذف می کند.

  Firewall : یک سیستم امنیتی که با هدف محافظت از شبکه ی یک سازمان طراحی شده است. این سیستم معمولاً ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است که از ارتباط مستقیم رایانههای موجود در شبکه ی سازمان با رایانه های خارج از شبکه جلوگیری می کنند. تمام ارتباطات از طریق یک سرویس دهنده ی پراکسی که خارج از سازمان است هدایت می شود و درمورد امن بودن یا نبودن عبور یک پیام یا فایل از طریق شبکه ی سازمان تصمیم گیری می کند.

  Freeware : به نوعی نرم افزار رایگان گفته می شود که معمولاً برای آزمایش برنامه ها توسط کاربران استفاده می شود.

  ( FTP ( File Transfer Protocol : قوانین انتقال فایل، یک روش متداول برای جابجائی فایل ها بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده در سایت اینترنتی است. FTP راه خاصی برای ورود به حافظه ی جانبی سرویس دهنده برای دریافت فایل است .

  Gmail (جی میل) : سرویس رایگان پستی Google ، نوعی صندوق پستی مبتنی بر وب . سایت گوگل علاوه بر امکانات سایر سرویس های پستی، امکان استفاده از پروتکل پاپ ( Post Office Protocol) را نیز فراهم می کند. به نحوی که می توانید حتی هنگامی که به اینترنت متصل نیستید به وسیله ی برنامه هایی مانند Outlook Express صندوق پستی خود را تخلیه کرده ، شروع به خواندن نامه هایتان کنید و یا برای دیگران نامه بفرستید.

  ( GSM (Global System for Mobile Communications :یک سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه است.بر روی فرکانس های 900GHz یا 1800GHz کار می کند و داده ها را دیجیتال و فشرده می نماید تا در زمان لازم آن ها را ارسال نماید. جزء پرکاربرد ترین فناوری های بی سیم دیجیتال می باشد.

  Hack : تغییر رفتار در یک برنامه یا سیستم عامل از طریق تغییر دستورات آن . برخی از هکر ها به دنبال نفوذ به سیستم های رایانه ای و به دست گرفتن کنترل یک سرور هستند و برخی دیگر قصد جلوگیری از دستیابی کاربران به یک سایت و توقف سرور و آن سایت را دارند.

  Home Page : صفحه خانگی، صفحه ی آغازین در یک سیستم فوق متن یا سایت وب که هنگام شروع با آن ظاهر می شود، همچنین به صفحه آغازین در مرور گر وب، Home page گفته می شود .

  (IBSS (Independent Basic Service Set :

یک نوع توپولوژی شبکه است که در آن هیچ هماهنگ کننده مرکزی وجود ندارد. برای عملیات موقتی کاربرد دارد. مانند مبادله فایل ها.
همچنین از سرویس های ثابت شبکه محروم است. نام دیگر این توپولوژی Ad Hoc است.

   Infra PortRed : این درگاه برای برقراری ارتباط بی سیم بین وسایلی که از طریق اشعه مادون قرمز به تبادل اطلاعات می پردازند، به کار می رود. یکی از موارد استفاده اینفرارد، برای ارتباط نوت بوک ها یا وسائل ارتباطی شخصی است .همچنین از این درگاه برای اتصال وسایلی مانند اسکنر یا چاپگر به رایانه استفاده می شود. دوربین های ویدیویی هم گاهی اوقات به یک اینفرارد مجهز هستند.

  ( I-PAT (Intel Platform Administration Technology :یک نوع فناوری جدید است که امکانات ویژه ای را بر روی مادربورد ایجاد می نماید که در شبکه استفاده می شوند. مدیر شبکه با کمک این فناوری می بتواند به طور همزمان بر روی تمام دستگاه ها سیستم عامل و نرم افزارهای گوناگون را نصب نماید.

  Interanet : شبکه ای درون سازمانی با ساختار اینترنت است که علاوه بر ارائه ی سرویس های اینترنت به کاربران، دستیابی آنان به منابع داخلی شبکه ی سازمان را نیز کنترل می کند . یک اینترنت خصوصی که سازمان ها می توانند با امنیت مطلوب از طریق آن به تبادل اطلاعات بپردازند.

  Interface : صفحه ای (معمولا گرافیکی) که پس از قرار گرفتن فایل های سیستم عامل در حافظه RAM بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، همان واسط کاری برای تعامل سیستم عامل با کاربر است.

  ( ISDN ( integrated service digital network : یک سرویس برقراری ارتباط کاربر با اینترنت است که سرعت بیشتری نسبت به مودم های معمولی دارند. در این روش صدا، ویدئو و هر نوع داده ی دیگر به صورت سیگنال های دیجیتال از طریق خطوط تلفن انتقال می یابند.

  ( ISP (Internet Service Provider : یک ارائه دهنده ی سرویس اینترنت که در قبال دریافت وجه ، امکان دسترسی به اینترنت را برای مشتریان خود فراهم می کند.

  Java : جاوا یک زبان برنامه نویسی است که برای نوشتن برنامه هایی مناسب است که بتوانند از طریق اینترنت روی کامپیوتر کاربر نصب شوند و به صورت امن، با سرعت و مستقل از محیط اجرا شوند . با استفاده از برنامه های کوچک جاوا که به آنها اپلت گفته میشود، صفحات وب می توانند شامل توابعی نظیر انیمیشن ها ، ماشین حسابها یا قطعات کوچک و جالب دیگر باشند

  ( JPEG (Joint Photographic Experts Group : یکی از دو نوع تصویر متداول در وب است. نوع دیگر، تصویر های GIF هستند. JPEG یک مکانیزم استاندارد در فشرده سازی تصاویر است که کیفیت عکس ها را حفظ می کند، اما برای حروف، کارتون های ساده یا ترسیمات خطی مناسب نیست. زیرا باعث از دست رفتن اطلاعات در هنگام فشرده سازی می شود. به عبارت دیگر تصاویری که از حالت فشرده خارج می شوند، همان تصاویری نیستند که درابتدای امر بودند. درواقع JPEG به گونه ای طراحی شده است که از محدودیتهای شناخته شده ی چشم انسان استفاده ببرد.

  Key pitch: پارامتری است که فاصله ی بین وسط یک کلید روی صفحه کلید تا وسط کلید بعدی را نشان می دهد. برای رایانه های رومیزی معمولی ، این پارامتر 19 میلی متر می باشد و در نوت بوکها 18 میلی متر است.

  Licence: یک توافق نامه بین فروشنده ی نرم افزار و کاربر را در رابطه با کاربرد نرم افزار مشخص می کند.

  Mailbox : صندوق پستی، قسمتی از فضای دیسک سخت سرویس دهنده است که برای دریافت پیغام ها و نامه های پست الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

  Malware : برنامه های مخرب ، هرگونه برنامه ای که توسط کدهای مخرب نوشته شده باشد و باعث اختلال در سیستم شود. این برنامه ها شامل تمام ویروس ها ، کرم ها و برنامه های جاسوسی(spyware) می شوند.

  Met search : نوعی ابزار جستجوی پیشرفته در وب است که موضوع مورد نظر را به چند ابزار جستجوی مختلف ارائه داده و پاسخ آنان را گردآوری و به صورت فهرست در اختیار کاربر قرار می دهد. این ابزار برای صرفه جویی در وقت بخصوص زمانی که برای یک موضوع خاص از چند ابزار جستجوی مختلف استفاده می کنیم سودمند است. یکی از این سایتها www.dogpile.com است.

  Middle ware : میان افزار، برنامه ی واسطه ای است که در شبکه ها بین سرور و client عمل می کند و وظیفه ی آن ایجاد سازگاری بین این دو است.یکی از ویژگی های مهم برای ارزیابی یک میان افزار، سرعت ارسال پیام ها و یا درخواست های کاربر است.

  Multiplex : روشی برای ادغام فایل های تصویری و صوتی مستقل به یکدیگر و تشکیل یک فایل واحد است.

  Overclock (اورکلاک):فرایندی برای افزایش فرکانس قطعات مختلف پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دست یابی به کارایی بیش از آن چه هر یک از آن ها قادر به ارائه آن هستند.

  Phishing : نوعی کلاهبرداری در وب که در آن به بهانه ی یک کار تجاری قانونی، از کاربران می خواهند که اطلاعات حساب بانکی یا سایر اطلاعات محرمانه ی خود را ارائه دهند.

  Plug in : برنامه ی افزودنی، به برنامه های کوچکی گفته می شود که از آن برای افزایش قابلیت ها به یک برنامه ی کاربردی بزرگتر استفاده می شود ، برنامه هایی که به مرورگرها امکان می دهند که به فایل هایی که در سندهای HTML گنجانده می شوند و مرورگرها به طور معمول قادر به تشخیص فرمت آنها نیستند، (مثلاً فایل های صوتی ، تصویری ، انیمیشن ) دستیابی پیدا کنند.

  Port InfraRed : این درگاه برای برقراری ارتباط بی سیم بین وسایلی که از طریق اشعه مادون قرمز به تبادل اطلاعات می پردازند، به کار می رود. یکی از موارد استفاده اینفرارد، برای ارتباط نوت بوک ها یا وسائل ارتباطی شخصی است .همچنین از این درگاه برای اتصال وسایلی مانند اسکنر یا چاپگر به رایانه استفاده می شود. دوربین های ویدیویی هم گاهی اوقات به یک اینفرارد مجهز هستند.

  Portal (پورتال) : یک نوع وب سایت است که به عنوان پل ارتباطی با اینترنت کار می کند. مجموعه ای از پیوندها، اطلاعات ، منابع و مراجع متنوع که کاربران را در یافتن اطلاعات یاری می کند. (مدخل ورود به سایت ها در اینترنت)

  ( 3 POP3 ( Post Office Protocol : بروتکلی برای سرویس دهنده ی اینترنت است که پست های الکترونیکی را دریافت و ذخیره نموده و به سرویس گیرنده ها انتقال می دهد تا بتوانند آن ها را Down load یا Upload کنند.

   protocol (پروتکل): به زبان ساده قوانین لازم برای ارتباط بین دو رایانه است. برای برقراری ارتباط بین رایانه ها ی سرویس گیرنده ( Client ) و سرویس دهنده ( Server )قوانین رایانه ای برای انتقال و دریافت اطلاعات مشخص شده اند که به قرارداد یا پروتکل موسومند. این قرارداد ها و قوانین بصورت نرم افزاری در سیستم برای ایجاد ارتباط ایفای نقش می کنند. پروتکل یا قرارداد ، در واقع زبان مشترک رایانه ای است که بهنگام در خواست و جواب متقابل استفاده می شود. پروتکل تعیین کننده مشخصه های شبکه ، روش دسترسی و انواع توپولوژی ها ، سرعت انتقال داده ها و انواع کابل کشی است.پروتکل یک راه از پیش تعریف شده برای گفتگو با سرویس‌دهنده است. بعضی از معروف‌ترین و پر استفاده ترین پروتکل‌های موجود در اینترنت اینها هستند:
TCP/IP –DNS - PPP - SLIP - ICMP - POP3 - IMAP- SMTP - HTTP - HTTPS - Telnet- FTP - SSL

  Public Domain Software : نرم افزار های عمومی – این نرم افزار ها در حمایت قانون حق تکثیر نبوده و کاربران می توانند تا هرزمان از آن استفاده کنند و یا آن را به دفعات تکثیر نمایند. این نوع نرم افزار ها معمولاً توسط مراجع دولتی تولید و در اختیار عموم قرار می گیرند.

   Registry (رجیستری) : یک بانک اطلاعاتی سلسله مراتبی در ویندوز است که برای پیکربندی سیستم برای یک یا چند کاربر ، برنامه ی کاربردی و وسایل سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. ویندوز این اطلاعات را پیوسته طی عملیات خود به کار می گیرد. مثلاً اطلاعات مربوط به پروفایل های هر یک از کاربران ، برنامه های کاربردی نصب شده و انواع سند هایی که می توانند ایجاد کنند، مشخصات فولدرها و نمادهای تصویری برنامه های کاربردی ، سخت افزارهای موجود سیستم و پورت های مورد استفاده ی سیستم .

  Replicator port : یک وسیله ی سخت افزاری است که به یک نوت بوک متصل می شود و همه ی کابل ها(مودم ، چاپگر، برق ، ماوس و ... ) به آن متصل می شوند. در غیر این صورت باید تمام کابل ها به پورت های خود نوت بوک متصل شود.

  Resident Virus Memory : آن دسته از ویروس های کامپیوتری که پس از فعال شدن به صورت ماندگار در حافظه باقی می مانند.

  Roaming: : این سیستم به کاربر یک شبکه امکان برقراری ارتباط با شبکه محلی را در زمانی که کاربر خارج از شبکه است را نیز فراهم می کند.

  Route :روترها رایانه های تخصصی هستند که از بین هزاران مسیر، بهترین مسیر را برای ارسال پیغام های کاربران انتخاب کرده و ارسال پیغام را تسریع می کنند. روترها قسمت های اصلی اینترنت را تشکیل می دهند و قادرند بسته های اطلاعاتی را از نو بازسازی کرده و روترهای همسایه را در جریان مسیر قرار دهند.

  Script: برنامه ای متشکل از مجموعه ای از دستورالعمل ها که از قوانین و گرامر یک برنامه ی کاربردی یا خدماتی خاص پیروی می کنند. Script ها در وب برای تغییر صفحات وب با توجه به نیازهای شخص مورد استفاده قرار می گیرند.

  SCSI Port: (درگاه اسکازی) این درگاه از طریق کارت اسکازی به یک شیار توسعه PCI متصل می شود. از این درگاه عمدتاً برای اتصال حافظه های جانبی مانند دیسک سخت ، درایور CD، نوار مغناطیسی و یا اسکنر استفاده می شود.

  Server : سرویس دهنده، یک کامپیوتر یا یک برنامه ی نرم افزاری است که نوع خاصی از خدمات را برای سرویس گیرنده فراهم می آورد ، مانند سرویس دهنده ی وب یا سرویس دهنده ی پست الکترونیک.

  Shareware : به نوعی نرم افزار گفته می شود که می توان از آن برای مدت محدودی به طور رایگان استفاده کرد. پس از انقضای مدت مذکور ، برای ادامه ی استفاده از این نرم افزار باید مبلغی را پرداخت نمود.

  Spam: پیام های درخواست نشده که معمولاً به صندوق پستی افراد یا ارسال می شود. کاربرد خاصی از اینترنت برای ارسال یک پیام به تعداد زیادی از اشخاص یا گروه های خبری با حداقل هزینه است. در بیشتر مواقع محتوای پیام به موضوع خبری مربوط نیست. (معادل الکترونیکی Junk mail است.)

  Spy ware: برنامه های جاسوسی، برنامه هایی که اخلال های مختلفی از جمله موارد زیر را در سیستم ایجاد می کنند:

                - به صورت مخفیانه و غیر قانونی به جمع آموری اطلاعات شخصی افراد از روی سیستم می پردازند و این اطلاعات را به مقاصد خاص ارسال می کنند.در صورت
                - تنظیمات امنیتی مرورگر را تغییر می دهند و آنها را به پایین ترین سطح ممکن می رسانند.
                - در کار نرم افزارها اختلال ایجاد می کنند.
                - سرعت سیستم را کاهش می دهند.

   System Administrator: مدیر سیستم، شخصی که مسئولیت تصمیم گیری در مورد اعمال شبکه نظیر تأمین امنیت شبکه ، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و نگهداری کلی سیستم را به عهده دارد.

  Thin Client:در واقع یک رایانه کوچک که به منظور استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم می شود.با استفاده از TC ها سیستم عامل نصب شده بر روی Flash Memory محیطی را برای اتصال به سرور آماده می کنند که از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.مهمترین مشتریان این فناوری بانک ها، آژانس های هواپیمایی، ادارات بیمه ، سازمان های نظامی و ... که دارای شعبات متعدد هستند می باشد.از مزایای آن مدیریت پذیری، هزینه پایین اولیه، ارتقا، امکان کنترل ، امنیت و مواردی از این دست می باشد.

  Topolojy (توپولوژی): پیکربندی شبکه کامپیوتری که به شیوه های خطی ، ستاره ای ، حلقه ای و سلسله مراتبی وجود دارند.

  Touch pad: نوعی وسیله ی اشاره گر که در رایانه های نوت بوک به جای ماوس از آن استفاده می شود . این وسیله می تواند موقعیت قرار گرفتن نوک انگشت را تشخیص دهد و به سیستم عامل اعلام نماید تا سیستم عامل نشانگر صفحه ی نمایش را در موقعیت متناظر آن قرار دهد.

  Transparency : شفافیت تصویر- عدم وجود رنگ در ناحیه ای از تصویر که موجب می شود زمینه ی آن قسمت از تصویر قابل رؤیت باشد.

  Unicode: یک روش کد گذاری 16 بیتی که برای کد گذاری حروف زبانهایی مانند چینی و ژاپنی که دارای حروف زیادی هستند به کار می رود.

  URL (Uniform Resource Locator): آدرس تعیین کننده ی منحصر به فرد یک منبع اطلاعاتی است که برای تعیین سایت ها و فایل های موجود در وب به کار می رود.

   USB Port : نام یک نوع درگاه رایانه ای همه منظوره (ورودی – خروجی) است که امکان اتصال دوربین دیجیتال ، ماوس ، درایورهای خارجی ، چاپگر، flash memory ، Mp3-player و ... را به رایانه می دهد.

   Veronica: نام یک سرویس جستجوی پیشرفته در سرورهای گوفر (Gopher) است . Veronica نام فایل ها را جستجو می کند و منویی از سایت های مرتبط با منبع داده ی گوفر ایجاد می کند.

  Video conference: امکان کنفرانس میان دو یا چند نفر در مکان های مختلف با استفاده از شبکه های رایانه ای یا اینترنت، به طوری که تبادل داده های متنی ، صوتی و تصویری می تواند صورت گیرد.

  Virtual reality: واقعیت مجازی ، از این واژه برای توصیف محیط مصنوعی ایجاد شده توسط رایانه برای شبیه سازی یک محیط واقعی به کار می رود. در این محیط ، که توسط سخت افزار و نرم افزار های خاصی ایجاد می شود، کاربران معمولاً عینک ها و گوشی ها و دستکش های مخصوصی را استفاده می کنند.

   Voice mail: پست صوتی ، یک صندوق پستی که پیام های تلفنی را ذخیره می کند و یا به طور خودکار پاسخ می دهد.

  VPN (Virtual Private Network):یک شبکه ی خصوصی ایمن که از زیر ساخت های عمومی مخابرات برای انتقال داده ها استفاده می کند. این شبکه ها برای ایجاد اکسترانت و اینترانت به کار می روند.

   Warranty: قابلیت اینکه کالای خریداری شده در صورت هرگونه اشکال، تعویض شود. در مقابل "گارانتی" که به معنی قابلیت تعمیر کالای خریداری شده می باشد.

  WBT : ( Web Based Training) نوعی فن آوری برای آموزش کامپیوتر از راه دور مبنتی بر وب می باشد.

  Weblog (وبلاگ) : ترکیب دو واژه ی web و log به معنی ثبت وقایع روزانه در وب است. فضای اینترنتی است که با آمیزه ای از اخبار، خاطرات و پیوند های مورد علاقه ی نویسنده و طراح آن پر می شود. این پدیده از سال 1380 در ایران شروع شده و تاکنون رشد فزاینده ای داشته است.

  Wide screen : صفحه ی نمایش هایی که دارای عرض و ارتفاع 16 و 10 یا 16و9 هستند. این نمایشگرها برای نمایش فیلم مناسب می باشند.

  Wireless : ارتباطی که بدون استفاده از سیم ها یا کابل های متصل به هم صورت می گیرد. مثلاً ارتباطات رادیویی ، مایکروویو یا مادون قرمز.

   WMV: در واقع فرمت فایل های صوتی و تصویری ویندوز برای ارسال فایل های چند رسانه ای است.

  ( WPA (Windows Product Activation : آخرین مرحله از نصب سیستم عامل ویندوز است که در آن Setup ویندوز برای فعال سازی خود سعی در برقراری اتصال با سرور مایکروسافت دارد .

  XDVD : یک فرمت توسعه یافته DVD است که امکان افزایش تصاویر را ایجاد می نماید.

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد